Inget mer att förlora - Hopplöshet kan öka våldet i Palestina

Trängsel runt ett soppkök på gatan
Bild: Yousef Masoud/Pixabay

Palestinier i ockuperade områden upplever stor uppgivenhet och desperationen. Socialantropologen Nina Grens forskning i området och kontakt med invånarna under 20 år har genomgående visat på frustration och känslor av hopplöshet.

Porträtt Nina Gren. Foto: Emma Lord.
Nina Gren, universitetslektor i Socialantropologi

I artikeln Palestinian conflict: how despair can drive people to violence, even if it puts their lives in danger i The Conversation beskriver Nina Gren hur desperationen kan kopplas till begreppet ”illusio” och vikten av att ha möjlighet att påverka sin situation och omgivning. Begreppet illusio myntades av Pierre Bordieu för att beskriva hur tillvaron får mening och riktning. Om illusio saknas för en grupp människor i samhället kan de själva skapa det, ibland genom att ta till våld för att få till en förändring. Illusio kan hjälpa till att förklara de många olika sätt som palestinier hanterar en desperat situation där känslan är att de inte har något att förlora.

Läs Nina Grens artikel på The Conversation

Om The Conversation

The Conversation är en nyhetssajt för forskning där Lunds universitet är medlem. Artiklarna kan återpubliceras fritt av andra medier och når ut globalt.