Fint lärarpris till Oriana Quaglietta Bernal

Oriana Quaglietta Bernal tar emot pris i pampig ceremoni.
Priset delades ut av Samhällsvetarkårens ordförande Rebecka Brorsson.

Vid Lunds universitets storslagna årshögtid delades Studenternas pris för utmärkta lärarinssatser inom undervisningen ut till Oriana Quaglietta Bernal, Sociologiska institutionen.

Oriana Quaglietta Bernal väntar på att ta emot priset med flaggor i bakgrunden..

Oriana Quaglietta Bernal disputerade förra året och blev förvånad över att hon redan gjort ett sådant intryck att hon får priset. Under prisceremonin som hölls på universitetets årshögtid den 26 januari fick hon sällskap av bland annat en nobelpristagare och en tidigare statsminister, Anne L’Huillier som fick universitets guldmedalj och Ingvar Carlsson som utnämndes till hedersledamot. Oriana Quaglietta Bernal var en av två lärare som tilldelades årets lärarpris, den andre pristagaren var Patrik Lindskoug, Juridiska fakulteten. Det är andra gången på bara två år som priset går till Sociologiska institutionen, 2022 fick Erik Hannerz samma ärofyllda utmärkelse.

Att Oriana Quaglietta Bernal skulle trivas så bra som lärare var inte självklart och det var inget hon själv planerat arbeta med. Hon berättade i sitt tal under ceremonin om upplägget på undervisningen:

– Jag ger studenterna en diskussionsuppgift som de får prata om i små grupper, sedan tar vi upp vad de sagt tillsammans i stor grupp. Det är ett upplägg som fungerar men jag tyckte inte om det när jag själv var student!

I studenternas motivering till priset lyfts Oriana Quaglietta Bernals förmåga att skapa en trygg miljö, bra diskussionsklimat, exemplifiera och ständigt utveckla undervisningen.