Glädjen i empirisk forskning hyllas i vänbok

Bokomslag Den empiriska glädjen

Empirisk forskning kan leda till starka känslor och nya insikter. Nyfikenhet och upptäckarlust hyllas i en ny vänbok till Malin Åkerström, professor emerita i sociologi vid Lunds universitet. Flera av institutionens forskare medverkar.

Om boken

Den empiriska glädjen. En vänbok till Malin Åkerström är en antologi uppdelad i fyra delar: Brott och straff, Kultur och kontroll, Interaktioner och ritualer samt Forskare och fält. Boken riktar sig till forskare och studenter i sociologi, kriminologi, socialt arbete och socialantropologi samt angränsande ämnen.

Redaktörer för antologin är Erika Andersson Cederholm, Katarina Jacobsson och David Wästerfors. 30 författare från olika institutioner och lärosäten har bidragit med kapitel.

Malin Åkerström
Malin Åkerström har inspirerat många av sina kollegor.

Från sociologiska institutionen medverkar:

Susanne Boethius
Veronika Burcar Alm