Alumn: Peter är fastighetshandläggare på Skatteverket

Porträtt Peter Nilsson. Foto: Johan Cederholm.

”Jag gillar variationen, och det nära samarbetet med mina kolleger.”

Vad jobbar du med idag?

Jag jobbar som fastighetshandläggare på Skatteverket. Den huvudsakliga arbetsuppgiften är att utreda en fastighets beskaffenhet, bedöma de faktiska förhållandena gentemot tillämplig lagstiftning och besluta om taxeringsvärde.

Under handläggningsprocessen samlar jag bland annat in uppgifter från fastighetsägare, använder mig av kartverktyg och uppgifter från Lantmäteriet, och beaktar bygglovsbeslut. Eftersom ett taxeringsvärde ska motsvara 75 % av det sannolika marknadsvärdet följer vi och tar hänsyn till rådande fastighetsmarknad med hjälp av marknadsmässiga fastighetsförsäljningar.

Hur fick du din nuvarande anställning?

Jag hade jobbat på Försäkringskassan som handläggare och utredare i fem år när jag kände mig redo för att prova något nytt. Eftersom jag trivs som statsanställd höll jag ögonen öppna efter lediga tjänster inom statliga myndigheter när jag upptäckte att Skatteverket, som sitter i samma byggnad som Försäkringskassan, sökte handläggare till fastighetsområdet. Jag sökte och fick tjänsten, och genom anställningen kom jag uppåt i karriären (från tredje till sjunde våningen).

Vad är det bästa med ditt jobb?

Vi hanterar alla typer av fastigheter vilket innebär en stor variation av arbetsuppgifter, och det finns alltid nya saker att lära sig. Vissa arbetsuppgifter är av enklare administrativ karaktär, medan andra är mer utredningskrävande och juridiskt utmanande. Jag gillar variationen, och det nära samarbetet med mina kolleger. Jag värdesätter även friheten i att till stor del själv och tillsammans med mina kolleger kunna lägga upp arbetet, och i det ingår även möjligheten till distansarbete.

Vilka är de största utmaningarna i jobbet?

Som på de flesta arbetsplatser ställs det krav på både produktivitet och kvalitet. Ett ärende behöver handläggas effektivt för den enskildas såväl som för gemene skattebetalare skull, samtidigt som vi måste uppfylla vår utredningsskyldighet och handlägga ärendet korrekt enligt gällande lagstiftning. Det kan vara en utmanande balansgång.

En annan del av arbetet, som prövar ens pedagogiska förmåga, utgörs av att i samtal med fastighetsägare och andra intressenter förklara hur ett taxeringsvärde fastställs. En svårighet i det utgörs av att det aktuella taxeringsvärdet fastställs när det råder en svag fastighetsmarknad, och ska enligt lag baseras på marknadsmässiga fastighetsförsäljningar som gjordes 2020-2022, då det rådde en stark fastighetsmarknad. Det är av förståeliga skäl en omständighet som gör att skattebetalare höjer på ögonbrynen.

Har du några råd eller tips att ge andra studenter när det gäller att söka jobb efter utbildningen?

Skriv annonsanpassat CV och personligt brev, ta hjälp av andra för genomläsning, sök många jobb och förbered dig väl inför intervjun.

Rekryterare använder till stor del liknande frågor och intervjumetoder, och dessa är lätta att googla fram och förbereda sig på. Kompetensbaserad intervju är tex. en vanlig intervjumetod.

Var beredd på följdfrågor på det du skriver i personliga brevet, och tänk på att du ska kunna komma med konkreta exempel på det du hävdar om din kompetens och personlighet.

Läs på om arbetsgivarens verksamhet och ställ frågor om tjänsten. Då signalerar du engagemang.

Finns det något annat som du vill dela med dig av?

Läs minst en kurs i juridik! Det har du stor nytta av i både arbetsliv och privatliv. Jag tycker att alla borde läsa JÖKEN eller liknande översiktskurs i juridik för att få en fördelaktig juridisk grund. Och vill man som jag arbeta inom offentlig sektor är en kurs i förvaltningsrätt av särskild betydelse.

Intervjun genomfördes våren 2024.

Läs fler alumnporträtt

Alla våra alumnporträtt hittar du på sidan "Våra alumner berättar".

Peter Nilsson

Jobbar som: Fastighetshandläggare

Utbildning: Kandidatexamen i sociologi. Jag har byggt ihop examen själv, och förutom sociologi läste jag även kurser i samhällsgeografi, statistik, miljövetenskap och geografisk informationssystem (GIS). Efter examen har jag läst fristående kurser i juridik (JÖKEN och EU-rätt).

Kurser på Sociologiska institutionen: Sociologi: Socialpsykologi, Sociologi: Fortsättningskurs och Sociologi: Kandidatkurs.

Examensår: 2015

Peters råd och tips när det gäller att söka jobb efter utbildningen