Familj, migration och välfärd (FAMIV)

Familje- och genusrelationer, migration och välfärdsfrågor

I vår forskningsmiljö arbetar vi med sociologiska analyser av familje- och genusrelationer, migration och välfärdsfrågor.

Vi studerar bland annat migranters utsatthet och erfarenheter i skilda delar av världen, nya och föränderliga omsorgsrelationer i den svenska välfärdsstaten, betydelsen av dolda funktionshinder i arbetslivet, demografiska utmaningar för familjer i Kina, samt framväxten och betydelsen av olika arbetsmarknads- och familjepolitiska reformer i Sverige.

Vi arbetar framförallt med olika former av kvalitativa metoder, t.ex. etnografi, dokumentanalys och livshistoriska intervjuer, liksom med innovativ metodutveckling och metodologi (minnesarbete och dagboks- och teckningsintervjuer). Teoretiskt har vi olika ansatser, men vi förenas i vårt intresse av social ojämlikhet och stratifiering, inte minst så som det formulerats inom feministiska, queera och postkoloniala studier.

Kontaktpersoner

Dalia Abdelhady, dalia [dot] abdelhady [at] soc [dot] lu [dot] se (dalia[dot]abdelhady[at]soc[dot]lu[dot]se)

Lisa Eklund, lisa [dot] eklund [at] soc [dot] lu [dot] se (lisa[dot]eklund[at]soc[dot]lu[dot]se)

Anslag