Bo Isenberg

Karaktär och kultur. Sociologisk moralistik från Riesman till Sennett

• Bo Isenberg

Summary, in Swedish

Artikeln diskuterar en väsentligen nordamerikansk tanketradition som explicit eller implicit framställer den centrala antika filosofiska frågan – ”hur bör jag leva?” – som sin frågehorisont, och som gör det såväl teoretiskt, empiriskt som normativt. Det handlar om sociologer och andra samhällsvetare, men också om litteraturvetare och kulturkritiker, essäister och skönlitterära författare. Artikeln gestaltar dem som ”moralister” med föregångare i den klassiska moderna sociologin. Som ”moralister” manifesterar de en ”tankestil”. Inledningsvis behandlas två centrala och komplementära begrepp för amerikanska moralister: ”karaktär” och ”kultur” och varianter av dessa. Begreppen manifesterar den moralistiska frågehorisonten, men uttrycker även en för sociologin grundläggande problematik. Artikeln fortsätter med en diskussion kring den tidigmoderna intellektuella strömning som gick under namnet ”moralistiken” och som exempelvis Montaigne tillhörde. Den klassiska moralistiken är av betydelse för såväl den klassiska sociologin som för de amerikanska moralisterna. Här definieras tillika det för artikeln centrala begreppet ”tankestil”. Därpå följer en genomgång av centrala problemställningar och begrepp hos ett urval av amerikanska moralister: Riesman, Trilling, Bell, Himmelfarb, Lasch, Bellah, Putnam, Sennett. Artikeln avslutas med en sammanfattande diskussion kring de element som ingår i den amerikanska moralistiska tankestilen, samt med några kritiska reflexioner.

Sidor

Sosiologisk tidsskrift

Volym

Vol. 16