Fotografi och antropologi i ny bok av Christer Lindberg

Fotografiets möjligheter till seende och deltagande är temat för antropolog Christer Lindbergs nya bok
 Med fingret på avtryckaren. En essä om fotografi och antropologi.

Boken vänder sig till fotoentusiaster och samhällsvetare och placerar sig såväl framför som bakom kameran.

Bildmässigt gör den ett nedslag i Vilda västern med färgstarka personligheter som Billy the Kid, Buffalo Bill och Sitting Bull. Den behandlar skärningspunkterna mellan fakta och fiktion, dokumentation och konst, avbildning och gestaltning.

Vidare utforskas tankar om kultur och deltagande, kamerans funktion som modernitetens samvete och själva tagandet och skapandet av en bild.

Till sist skjutes det vilt från höften när antropologen och fotografen möts i ett gemensamt deltagande.

Christer Lindberg är professor i socialantropologi vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet.